Google Snippets voor Dummies

Je kan het Google resultaat, ookwel serp snippet genoemd, zien als een advertentie.

In Google zal jouw resultaat vaak tussen de resultaten van je concurrenten staan. Je zal je best moeten doen om de Google bezoeker door te laten klikken naar jouw website. Hoe dat je dat aan kan pakken lees je hier.

 

The Basics

Voorbeeld: Ik wil een vakantie boeken, net als 99 procent van de Nederlanders begin ik op Google. 

google serps 3

De pagina met zoekresultaten het een SERP, wat staat voor Search Engine Results Page.

 

Op de SERP staan eerst 4 advertenties (Adwords). Ze zijn te herkennen aan het blokje met Adv erin. Daarna komen de onbetaalde (ookwel 'organische') resultaten. Het resultaat van één website heet een SNIPPET.

 

Je kan je snippet beschouwen als jouw advertentie op Google. Wanneer mensen aan het Googlen zijn, en jouw snippet tussen die van je concurenten ziet staan, wil je ze graag overhalen om naar jouw website te klikken.

 

Het percentage van de bezoekers die jouw snippet  zien, en dan doorklikken naar je website, wordt CTR genoemd. Zien 100 bezoekers jouw snippet, en 2 klikken er door naar je website, dan heb je een CTR van 2%.

 

We gaan dus aan de slag om een zo groot mogelijk CTR te halen. 

 

 

 

Tip 1: Zorg voor pakkende pagina titels en meta-descriptions

google serps 1

 

Een snippet is opgebouwd uit de title, de url en de meta-description van jouw website. De title van je pagina is het eerste wat de bezoekers van Google zien. Een nietszeggend en niet opvallende title zal ervoor zorgen mensen voorbij jouw snippet scrollen en kiezen voor een andere website.

 

Om goede titles en meta-descriptions te schrijven kan je gebruik maken van onze gratis serp snippet tool.

 

Lees hier hoe je je titles en meta-descriptions aanpast in Joomla.

 

Tip 2: Gebruik icoontjes om op te vallen in de Google resultaten

Icoontjes in je titles of meta-descriptions (mits smaakvol toegepast) kunnen er voor zorgen dat jouw snippet net iets meer opvalt tussen de anderen. In onze onze serp snippet tool kan je hier naar hartelust meer experimenteren.

 

Tip 3: Controleer hoe Google je website laat zien.

Door te google op: site:www.jouwwebsite.nl, krijg je te zien hoe dat Google jouw site laat zien:

google serps 4

 

 

Tip 4: Controleer of een snippet ook echt werkt.

In Google Analytics of Search Console kan je niet per snippet zien wat de CTR van je snippets is. Om erachter te komen wat voor teksten het goed doen kan je een Adwords Campagne aanmaken:

 

google zoekresutlaten aanpassen in joomla adwords

 

Na een paar dagen zijn dit de resultaten:

  • De snippet met: "Een verrassende website nodig?" heeft een CTR van 0%.
  • De snippet met: "Een speciale website nodig?" heeft een CTR van 4%.

 

Ik had dit vooraf niet kunnen voorspellen, jij? 

 

Door dit verder uit te bouwen kan je steeds beter achter komen welke titles en meta's voor je website gaan werken.

Google Adwords inzetten kan dus een goede manier zijn om te komen tot goede titles en meta-desciptions.

 

In snippets in Joomla lees je hoe je de titles en meta-descriptions kan aanpassen in een Joomla website.